onsdag 7 mars 2007

Skaparen


Det är en grå morgon och snön smyger sig sakta iväg från gator och gräsmattor. Grenarna utanför fönstret där jag sitter, som för några veckor sen var gnistrande vita av små snödiamanter, smyckas nu istället av vattendroppar. Det som i mångas ögon ses som en trist dag är egentligen så innerligt vacker. När vi pratar om vädret med grannen skulle vi säga "usch vilket väder, kan det inte bli vår" men det är vackert, det är harmoniskt. Jag måste erkänna att jag, vid första anblicken av dagens väderlek, blev besviken eftersom jag hade föreställt mig en morgonpromenad i vårsolen. Men när jag tittade närmare så såg jag hur fint allting var. Mörka silhuetter av kala träd konstrateras så snyggt mot den vita snön. Inget skär sig, den mörkgröna färgen på granen utanför fönstret matchar perfekt med dagens gråa himmel. Man brukar säga att den som skapar musik, konst, litteratur eller vad det än är, präglas av sin karaktär, sin personlighet. När man ser den perfekta naturen så förstår man vem skaparen är. En perfekt, fulländad Gud som har tänkt på allt, har koll på allt. Om man bara tar sig tid att titta på allt det vackra, tar sig tid att tänka på och framför allt tacka för allt som Han skapat så tror jag att man kommer finna frid även i den gråaste av dagar. Det finns ingen dag som inte platsar i Guds värld, det finns inget som han skapat som inte duger. Nu ska jag bege mig ut på min planerade promenad, dock utan sol, men med en vacker grå himmel och träd som droppar av smälta snödiamanter.

3 kommentarer:

  1. Du kan med konsten att se de vackra i allt och alla. Det är en egenskap som jag beundrar hos dig. Bland allt annat.

    Som en ängel sitter du alltid och vakar över mig. Som en sång finns du alltid i mitt hjärta.

    Love you.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än hålla med dig...om skönheten som finns i allt bara man väljer att se det.. I oss också.

    SvaraRadera
  3. Så sant, Anna:-)
    Man kan bara vara Glad och Tacksam
    Gud är så God
    Kram Matilda

    SvaraRadera