måndag 9 april 2007

mer än tusen ord

Göteborg by night! sa pappa med en viss spänning i rösten, sen bar det av. Jag ska visa dig lite gamla kvarter, där jag hade mina första jobb. Där gick vi, jag och pappa på Göteborgs gator. Han berättade och jag lysnnade, då och då stannade vi till framför en byggnad och pappa berättade om sina jobb han hade haft i kvarteret, västra nordstan. Då och då kommenteade jag stilen på husen vi passerade och pappa fyllde i med ett mm... jo det stämmer nog, men de rev ett hus här...mm jo... och byggde nytt sen. Senare visade han mig en gata som förr hade gått rakt från centralen ner till hamnen, där berättade han att alla emigranter hade vandrat sin väg fram på just denna gata, från tåget, mot hamnen och till slut på båten som skulle ta dem till det fantastiska Amerika. Här låg vandrarhem och matställen som de resande kunde ta in på innan den långa resan. Han riktigt målade upp scenen framför mig och jag kunde nästan höra ljudet av hästhovar och människorsorl. Vi gick vidare och kom fram till Gustav Adolfs torg. Efter fotografisk dokumentation och några fler historier om när drottning Elizabeth hade varit i Göteborg och gästat huset vi fotograferade kom det som liksom behövde komma, det som låg i luften men inte riktigt hade landat. Vill du ha en korv? Vi måste ju ta en korv... i en såndär äkta korvmoj. Jag log och tänkte, såklart vi ska ha en korv. Klockan var mycket, och jag var inte särskilt hungrig. Men jag kunde inte motstå känslan att äta en korv, från en äkta korvmoj en sen kväll i vårens Göteborg, med min kära far. Vi gick under tystnad tillbaka till hotellet och en sovande mamma. Tystnad, trygghet och glädje. En annan del av Göteborg, en annan del av mitt liv, en annan del av dygnet. Jag sov gott sen, mycket gott.



Göteborg by night

Jag och Gustaf




Jag klättrade upp i en lyktstolpe

Här va drottning Elizabeth på besök... för massa år sen


Far och dotter

Min älskade mamma vaknade morgonen därpå och ville hellre gå en promenad i vårsolen

3 kommentarer:

  1. Jag kan riktigt höra din pappas röst nör jag läser :)

    SvaraRadera
  2. Det blev en Tage :)

    Å jag älskar Göteborg, det rycker i hela mig när jag ser bilderna och tänker på våra trevliga turer dit. Mera!

    Vi ses ikväll vännen!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna! Det var länge sen vi stötte på varandra. Hoppas du haft ett skönt lov. Göteborg, kul! Är det bra med dej annars? Stor kram / Hanna

    SvaraRadera