onsdag 17 november 2010

Kontraster


Idag ligger rimfrosten vacker på alla träd. För bara två veckor såg min verklighet ut såhär. Kontraster. Men mer än klimatet upptäckte jag många kontraster mellan Israel och Sverige. En av de saker som jag verkligen bär med mig från vår resa är människornas sätt att ge sig till att bygga sitt land, på alla områden. Vi besökte en barnby där utsatta barn och "children at risk", som de kallade det, fick en tillflykt undan sin fruktansvärda tillvaro i hemmet eller på gatan. Givetvis tog det tag i mig att möta dessa barn och samtidigt veta vad de gått i genom, man blir tacksam för vad man själv får ha. Men något som än mer berörde mig var personalens sätt att arbeta. De såg inte det här som ett sju-till-fyra-jobb, utan levde där med sina familjer. Förutom sina egna tre barn kunde familjen ta emot ytterligare fyra barn och vara "föräldrar" och "syskon" för dem. Allt för att de barn som växt upp i misär skulle få veta hur det fungerar i en vanlig familj. Hur man ger och tar emot kärlek, hur man får och visar respekt. Om dessa barn aldrig skulle få den "rätta" bilden av hur relationer och familjer fungerar så är ju risken stor att barnet i sin tur upprepar förälderns beteende när denne blir vuxen. Denna inställning mötte vi på flera ställen där vi besökte projekt som församlingen stödjer. Personalen uttryckte att de inte såg arbetet som ett jobb, utan de såg det som ett sätt att leva. Man var också hela tiden mån om att arbeta för landets bästa. Inte bara så att det kan bli bättre för den egna familjen. Utan så att en stad eller ett land kan utvecklas till det bättre. Intressant perspektiv, och en kontrast till hur vi ofta tänker i Sverige.

3 kommentarer:

  1. verkar som du hade en underbar resa! du är så vacker!

    SvaraRadera
  2. Tack ni två!!

    Sanna:
    Det hade vi verkligen... det var något utöver det vanliga! Hoppas vi ses nästa vecka nu då!!!
    Kram

    SvaraRadera