fredag 24 juli 2009

Lite om mat


Anna Bergenströms recept på havrebaguetter

Havrebaguetter med smörstekta trattkantareller plockade i Lillån

Ibland brukar jag tänka, att om jag inte skulle plugga till det jag gör nu. Då skulle jag nog plugga till kock. Fast dessa om-jag-inte-skulle-plugga-till-det-jag-gör-nu-funderingar har visserligen skiftat genom åren - barnmorska, arkitekt, kock... ja ni förstår. Hur som helst... mat är roligt och en fantastiskt bra uppfinning av Gud! Tack! Tänk att Gud skapade hunger - ett behov av mat. Men mer än ett behov så skapade han massor av spännande kryddor, goda råvaror, fint kött och oss människor såklart (NEJ! Inte för att äta!). Han skapade oss människor med vår kreativitet och idérikedom så att vi skulle kunna skapa goda maträtter! Mat som fyller ett nödvändigt behov, ger oss näring, vitaminer och framförallt kan bli en underbar upplevelse! Jag faschineras alltid av (speciellt runt Jul) hur man kan bli sugen och hungrig igen, trots att man dagen innan åt så gott och så mycket så man trodde att man aldrig skulle kunna bli hungrig igen... men likväl...
Min kära bror har en teori, eller snarare en metod, som han tillämpar runt Jul (ursäkta allt skriveri om Jul såhär mitt i sommaren). Jag måste bara dela med mig av den. Jag tänkte att för att inte bli så snabbt mätt på julbordet (som man ju alltid blir) så borde man äta lite till frukost... ja för att vara riktigt riktigt hungrig. Det fungerade aldrig. Men min bror däremot, äter mycket kvällen innan och mycket mycket gröt till frukost för att liksom.... ja kanske skapa ett större behov för maten... och believe it or not... det funkar.

Maddes recept på morotskakor
Slutsats: Jag älskar att laga mat och baka! Och jag är tacksam till Gud att han skapade behovet av att äta, och allt som gör att det smakar så gott!
Systrarna Roberthson och Karlsson är perfekta kompanjoner i köket
speciellt i Midsommar då vi gjorde mammas himmelska jordgubbsglass

3 kommentarer:

  1. ANNA! va roligt att du börjat blogga igen! jag älskar när du gör det för du får till det så bra! din blogg är mysig! KRAM

    SvaraRadera
  2. Åh Tack!! Vad glad jag blir! Vetuvad! Nu får du snart ta och besöka våran lya! Det vore så trevligt!
    Kram

    SvaraRadera
  3. DU, det måste jag ju verkligen göra!! kanske kan titta in nåt nästa helg!? :) eller nån dag veckan därpå, för i veckan som kommer nu har jag lite annat planerat. KRAM

    SvaraRadera