onsdag 15 november 2006

Ovan där


Ovan där randas morgonen och där hemma samlas helgonen, vi skall då förtälja om vår resa här, vi förstår hans vägar bättre ovan där.

På väg hem från bussen var stjärnorna det enda som lyste. Blev påmind, om världen bortom min egna. Att man en dag, får samlas. Ovan där.
Jag förstår inte allt. Inte alls mycket förstår jag, när jag tänker efter. Men vem har sagt att man mår bättre av att förstå.
Dagarna har varit konstiga denna vecka, nätterna ännu värre. Men i Din famn får jag vila. Även om nätterna ger mig mindre ro.

Prövningar vi möta får och vi ofta ej förstår Herrens vägar när han önskar att vi himlen skola nå. Sina barn han leder här, genom sorger och besvär, vi förstår hans vägar bättre ovan där.

"När du går igenom eld, skall du inte bli svedd..." Jesaja 43:2
Men det handlar om att gå igenom den. Otillräckligheten, igen. Vill kunna göra så mycket mer, vara så mycket starkare. Men det är kanske i min svaghet, som Du kan komma och göra mig stark.

Här vi känna brist och nöd saknar ofta hjälp och stöd, trötta anden hungrar törstar under ökenfärden här, men vi tror på Herren Gud, litar helt uppå hans bud, vi förstår hans vägar bättre ovan där.

Inom mig finns dock en sådan lycka. En visshet, där jag bara vet att allt är i Guds händer. Även om jag ofta kan frukta morgondagens outforskade marker, så finns en sådan livslust så djupt rotad att inget bekymmer kan få mig att inte vilja se ännu en soluppgång. Gud får mig att känna livslust, min familj ger mig anledning att leva och mina vänner gör att de gråaste dagarna lyser som solen själv. För i slutändan är det ju ändå de glada dagarna man minns.

Frestar'n lägger ut försåt, snaror på vår levnadsstråt, hjärtat gråter för vart fåfängt ord och tankläs gärning här och i prövningarnas ugn är ej lätt att vara lugn, vi förstår hans vägar bättre ovan där.


-och du ligger ju under min säng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar